Bi egoeratan oinarritutako azterketa |
|
![]() |
Egoera konbentzionalaHonako ezaugarri hauen bidez laburbildu daitezke
Euskal Autonomia Erkidegoko garraioaren arazo historikoak: · Errepide bidezko garraioaren erabateko nagusitasuna,
denborak aurrera egin ahala indartzen doana,
gune batzuetako agitazio trafiko bizia eta joan-etorriko
kamioien fluxu handia direla eta. Faktore horiek pilaketa
ugari eragiten dituzte. Trenak ez dira ia erabiltzen
salgai-garraiorako: horien merkatu-kuota %2 baino
baxuagoa da. |
EHUko irakaslea |
|
· Eguneroko joan-etorrien eskariari erantzuteko, trenbide
azpiegiturak falta dira, eta daudenak ez dira egokiak;
Bilboko metroa salbuespena da, bai eta, neurri txikiagoan,
Euskotrenen, RENFEren eta FEVEren aldirietako
zati batzuk ere. Ez dago ez tren erregionalik ez eta distantzia
luzekorik ere. Autobus-zerbitzuak eskasak dira, hiriburuak eta
metropoli-area batzuk lotzen dituztenak salbu.
Egoera horren aurrean, EAEko gobernu erakundeek azpiegitura
berriak sustatu besterik ez dute egiten. Azpiegitura berri
horiek faktore positibo ugari dituztela baieztatzen dute:
lehiakortasuna eta ekonomia garapena bultzatzea, lurraldeko
eta gizarteko egituraketa eta kohesioa sendotzea, lurralde osorako
irisgarritasun homogeneoa bermatzea, garraio sistemaren
iraunkortasuna bermatzea, garraio moten arteko oreka berrezartzea
eta, azkenik, euskal sistema nazioarteko testuinguruan
behar bezala sartzea lortzea. Alabaina, aldundiek Eusko Jaurlaritzak
(EJ) baino finantza baliabide gehiago dituztenez, alde
batetik, ahalegin handiagoak egin dira errepideen eraikuntzan,
eta monopolizatu egiten dute hori gainera; bestetik, bere horretan
dirau barneko trenbide sarearen urritasunak (EJren eskumena).
EAEko gobernu erakundeen arabera, hiru hiriburuen arteko
Abiadura Handiko (AH) trenbide egitura bat behar du EAEk, Europarekin
lotuko gaituena.
Garraio azpiegituren
gabezia handia daukate
foru lurraldeek.
EAEko gobernu erakundeen
arabera betiere,
Bizkaiak Bilboko saihesbide
berri bat behar du
(Supersur), bai eta Txoriherriko
iraganbidea
zabaltzen jarraitzea
ere, etab.; Gipuzkoak
(kanpoko) portu berri
bat behar du Pasaian, Hondarribiko aireportua
handiagotzea, Donostialdeak saihesbide
berri bat behar du, bai eta, agian, metro bat
ere, etab.; Arabak logistika-zentro handi bat
behar du (Araba Sur), eta ezinbestekoa zaio
(Gipuzkoari bezala) Eibar-Gasteiz autobidea
amaitzea, bai eta aireportu itzalia berpiztea
ere, etab.
Azpiegiturak ugaritzeak hazkunde ekonomikoa
bultzatuko duela dioen argudioak
ez du oinarri sendorik.
Garraio ekonomialariak ados daude
honen inguruan: behin herrialde industrializatuetan
ohiko den azpiegitura maila
batera heldutakoan, eragin negatiboak ere izan ditzake ekonomian.
SACTRA txosten britainiarrak (1999) baieztatzen du,
garraio maila jakin batetik aurrera, mugikortasuna handiagotzeak
eragin kaltegarriak izan ditzakeela jarduera ekonomikoan,
eta herrialde industrializatuak heldu direla maila horretara.
Eddington txostenak (2006) ere ondorio horiek berresten
ditu: “historian zehar, lotura berriek paper garrantzitsua izan
dute hazkunde ekonomiko bizkorreko garaietan ekonomia askotan,
baina ekonomia helduek (...) dauden garraio sareen produktibitatea hobetzera bideratu behar dituzte politikak eta inbertsioak".
Batzuetan, errentagarritasun sozioekonomikoaren
gaineko azterketak manipulatu egiten dira, onurak puztu eta
kalteak gutxietsi egiten baitira, azpiegitura handien eraikuntza
justifikatu nahian. Kritika zorrotza egiten dio horri Frantziako
Kontuen Auzitegiak (Cour de Comptes, 2006), eta bat dator aurretik
aipatutako ikerlan horiekin: “ekipamenduen berrikuntzarako
gastuei lehentasun handiagoa eman behar zaie garapen
inbertsioei baino”.
EAE txikia dela kontuan hartuta, EAEko gobernu-erakundeek
ezin dute esan, EBn eta estatuan esaten den eran, AHko trenek
garraio moten arteko oreka ekarriko dutenik hegazkinei bidaiariak
kentzen dizkietela eta. Horregatik, horren defentsarako
beste ildo bati heltzen diote: linea misto bihurtzen da, eta,
horrela, pilaketak arintzen dira, bidaiariak eta salgaiak errepideetatik
aterako direlako, eta, gainera, CO2 isurketak murriztuko
dira. Alabaina, munduan ez dago linea mistorik, honako bi
salbuespen hauekin: Alemaniakoa (AHko linea bakarrean, erabilera
horretarako prestatua izan ondoren: aldapa txikiak, aparkatzeko
toki ugari eta 140 km/h abiaduran doazen konboiak,
baina pisu gutxiko eta merkataritza balio handiko salgaiak eramateko
soilik balio du) eta Euromed (fisikoki ezinezkoa zelako
Mediterraneoko kostan linea berri bat eraikitzea; mantentzekostu
handiak dauzka).Horri dagokionez, salgai fluxua oso arina
da, linearen berrikuntzan ez direlako kontuan hartu salgai
garraioaren behar espezifikoak, garraio transpiriniarreko Koordinatzaile
Europarraren Davignon Txostenak (2008) adierazten
duen eran: aldapa handiegiak daude linea horietan, eta “aurreratzeko
eta aparkatzeko toki faltak zaildu egingo du salgai
garraioa". Hiru hiriburuak soilik lotzen dituen linea batek ez du
EAEko lurralde kohesioa sendotuko. Europarekiko lotura demagogiko
hori ezinezkoa da, Frantziako Gobernuak ez duelako AH
mugaraino eraman nahi. Azkenik, AHk ez ditu CO2 isurketak murrizten,
areagotu baizik. Hala adierazten du Suediako trenbide
administrazioaren txosten batek; zentzuzkoa denez, tren konbentzional
batek behar duen energiaren bikoitza behar du AHkoak.
EJk (2007) dio euskal Yak sare konbentzionala libre utziko
duela salgaientzat: “Yaren bidez salgaiak garraiatzeko aukeraz
gainera, hori egoteak zirkulazioa arinduko du orain ibilbide
luzeko lineetarako eta tren erregional gehienetarako erabiltzen
diren bideetan”. Baina sare hori salgaiak garraiatzeko
desegokia dela gehitzen du: “Azken urteotan, ia geldituta dago
zabalera iberikoko sareko salgai-garraioa, horren ahalmena
mugatzen duten gune batzuk daudelako batez ere".
Urduñako portua eta Altsasu-Zumarraga lotura dira gune
kritiko horiek. EAEn, gainera, gauzak zailtzen dituen beste faktore
bat dago; hain zuzen ere, euskal industriako ohiko salgaiak
eta Bilboko portutik igarotzen direnak oso astunak
izatea. RENFEk linea mistoak baztertzen ditu, eta, horregatik,
iparralderantz doazen kamioiek euskal Yra pasa beharko
dituzte beren kargak Gasteizera iristean.
Bestalde, zentzugabea da errepide gehiago eraikiz errepide
pilaketak desagerraraziko ditugula pentsatzea. Inork ez du
horrelakorik lortu, ez eta lortuko ere. Izan ere, EBren
garraioari buruzko Liburu Zuriak (2000) adierazten duen eran,
errepide azpiegitura berri bat eraikitzen denean, eskari
estali bat aktibatzen da, eta azpiegitura berria bete egiten da
azkenean.
Petroliotik dator garraioak kontsumitzen duen energiaren
%98, eta kontsumo horren %74 errepide garraioan erabiltzen
da. EAEn ere ratio hori antzekoa da, baina areagotzeko joera
izan du beti gainera: 1996-2007 aldian, urteko hazkundea %3
baino handiagoa izan zen batez beste.
Gero eta nabarmenagoa da petrolioa urritzen ari dela. Horren
erakusgarri da 2005-2008 aldian petrolio eskaintzak izan
zuen geldialdia. Eskaintza geldialdi hori zela eta, petrolioaren
prezioa 147 $/upel izan zen 2008ko ekainean. Ondoren, krisialdiak
(eskaladak handiagotua) eskaria murriztu zuen, eta upelaren
prezioa izugarri jaitsi zen 32 $/u-ra heldu arte. Baina adituak
bat datoz honako alderdi honen inguruan: petrolioak
2008an jo zuen bere goi-muga (gehienezko erauzketa ahalmena).
Horrek azal dezake
zergatik ari den suspertzen
petrolioaren prezioa
(2009ko azaroaren
hasieran 80 $/u zen),
munduko ekonomiaren
suspertzea atzeratzen
ari bada ere.
Beraz, suspertzea
hasten denean, upelak
2008ko prezio altuena
gaindituko du, eta krisialdi
ekonomiko sakon
eta luze batean sartuko
da munduko ekonomia.
Fatif Birolek (2007),
Energiaren Nazioarteko Agentziako (ENA) ekonomialari-buruak,
adierazi du “zer edo zer egiten ez badugu bizkor, eta era ausartzean
(...) gure energia-sistemaren gurpilak irten egin daitezke.
Mezu hori zabaldu nahi dugu”. Horregatik, petrolioa lehenbailehen
alde batera uzteko eskaria egin die ENAk gobernuei.
Europako Batzordeak berak ere onartu du azkenean arazoa. Horren
“Garraiorako etorkizun iraunkor bat” jakinarazpenenak
“Erregai fosilen urritasun gero eta handiagoa" izeneko atal bat
dauka (COM-2009- 279/4).
Petrolioaren goi mugaren ondorioz, aldaketa ugari egingo
dira garraio sisteman, horiek zenbaterainokoak izango diren jakitea
zaila bada ere. Baina, bistakoa da jende ugarik alde batera
utzi beharko duela bere autoa eguneroko joan-etorrietarako,
eta garraio kolektibo eraginkorra eskatuko duela. Testuinguru
horretan, ez da zentzuzkoa errepideak eraikitzen jarraitzea;
horren ordez, trenbideak modernizatu eta handiagotu beharko
lirateke, bai eta autobus-zerbitzuak hobetu ere. Lan hori
egiteko, aldundiek EJrekin lankidetzan jardun beharko dute,
Bilboko Metroaren ereduari jarraiki.
Aire-garraioa izugarri murriztuko da, eta konpainien bategite
handien egungo erritmoa biziagotu egingo da. Desagertu
egingo dira kostu txikiko konpainia gehienak, ezin izango dituztelako
beste kostu batzuk murriztu erregaien kostu handiak direla
eta.
Itxi egin beharko dira aireportu txiki asko, orain baino defizit
handiagoak izango dituztelako. Estatuak kudeatzen dituen
estatuko 47 aireportuen artetik, Madrilgoa, Bartzelonakoa, Malagakoa,
Palmakoa eta Alacantekoa soilik dira errentagarri. Hondarribiko
eta Gasteizko aireportuak itxi egin beharko dira.
Salgai garraioari dagokionez, areagotu egingo dira salgaiak
errepidetik trenetara eta itsasontzietara aldatzeko prozesuak
ibilbide luzeetan. Izugarri haziko da tren garraioaren eskaria,
egoki samarra den azpiegiturarik badago. Horregatik, euskal
Y-a birmoldatu egin beharko da salgaiei lehentasuna emateko,
hori eraikuntzako edozein fasetan egonda ere krisi energetikoa
hasten denean. Davignonek uste du bi iraganbide transpiriniarrak
birmoldatu egingo direla salgaiei lehentasuna emateko:
“Ziurtasun handiagoz uste dut (bere agintaldiaren hasieran baino)
azpiegitura horien funtzioa aldatu egingo dela salgai
garraioaren mesedetan" (Davignon, 2008: 12).
Itsaso bidezko salgai garraioa sendotu egingo da, baina ez
dauka zentzurik Pasaiako kanpoko portua eraikitzeak, krisialdi
energetikoak eragingo duen depresio ekonomikoa kontuan hartuta,
eta Bilboko portuaren neurria egun jasotzen duen kargarako
handiegia dela kontuan hartuta.
Baina ez da nahikoa garraio motak egoera berrietara egokitzea;
etengabe hobetu behar da garraio sistema. Batzordearen
garraioari buruzko Liburu Berdeak dionez, “gero eta ahalegin
handiagoa egin behar da azpiegituren erabilera eraginkorragoa
lortzeko”. Horrez gainera, onartzen du bere akatsa izan zela
AHko Europako trenbide sare (Europan barnako Garraio Sarea
edo TEN-T) baten alde egitea, eta aitortzen du (egoera berri honen
aurrean) “lehenik eta behin, sakonki berraztertu behar dela
ikuspuntu politikoa” (COM-2009- 44amaierakoa).
|